10 creatieve hardlooproutes in Amsterdam – door Anton-Jan Thijssen - Cityguys Skip to main content

10 creatieve hardlooproutes in Amsterdam – door Anton-Jan Thijssen

Het Vondelpark, langs de Amstel en het Amsterdamse Bos. Prachtige plekken om je wekelijkse hardlooprondje te volbrengen. Maar er zijn nog veel meer mooie hardloopplekken in en rond de stad. Anton-Jan Thijssen [ www.derandvanhetland.nl ] zet er tien voor je op een rij. Loop ze alle tien af en je kunt weer zonder schuldgevoel een ‘cocktailbar-lijstje’ van Cityguys afgaan.

Het oude Noord

Via de Amsterdamse Brug en de Schellingwouderbrug (of via de Oranjesluizen) richting de fraaie randjes van Schellingwoude en Nieuwendam. Weersta de verleiding om bij ’t Sluisje op het terras te ploffen. Door! Even doorbijten bij het laatste stuk door ‘nieuw Noord’ maar niet getreurd; op de pont naar Centraal Station kun je stretchen of uithijgen. Of wat pull-ups doen aan de plafondbalken van de pont, ‘stel-je-niet-aan’-blikken van mede-passagiers gegarandeerd.

Route: Het Oude Noord,

Het oude Noord

Een ander park

Waarom altijd het Vondelpark? Is het echt zo leuk om te slalommen door toeristen op huurfietsen, papa’s en mama’s op bakfietsen en bootcamp-clubjes? Het net vernieuwde Oosterpark, het Westerpark en zeker ook het Flevopark zijn meer dan de moeite waard. In het Flevopark zit niet alleen de perfecte finishplek (Distilleerderij ’t Nieuwe Diep) [ www.nwediep.nl ] maar ook genoeg mogelijkheid om oneindig lang steeds andere rondjes te maken. Tevens goed te combineren met het Diemerpark op IJburg, kun je meteen die pittige Nesciobrug meepikken.

Route: een ander park,

Flevopark

Watergraafsmeer

Alleen al om het Runner’s World Strava-segment de moeite waard. Maar ook vanwege de sportwijk en historie. Een vaste route maak je hier niet, zigzag je weg maar door de kleine straten van Watergraafsmeer. Of ‘door’ het oude stadion van Ajax en richting sportpark Middenmeer. Daar dan kun je zolang je nog energie hebt ‘in het groen’ blijven rennen. En, als het niet te druk is, stiekem nog wat rondjes sprinten op de atletiekbaan van AV ’23. Ren je op het sportpark een paar kilometer extra en ook nog door Betondorp, dan zit je op 14 kilometer (get it?).

Route: Watergraafsmeer,

Watergraafsmeer

Rondje Sloterplas

Het Rondje Sloterplas is bij veel lopers al een favoriet rondje, en meer dan terecht. Een kleine 6 kilometer lang maar niemand houdt je tegen om ’t twee keer te lopen of om een extra lus te maken door Het Ruige Riet en het Sloterpark. Vanuit het Ruige Riet kun je overigens ook redelijk eenvoudig op-en-neer naar Atletiekclub AAC. Of je daar net zoals bij AV ’23 ook ‘wild’ kunt lopen zonder lidmaatschap weet ik (nog) niet. Rondje Sloterplas heeft ook handige meetpunten én er is een jaarlijks evenement, als onderdeel van de leuke hardloopserie Rondje Mokum (allemaal mooie routes!).

Route: Sloterplas,

Rondje Sloterplas

Eindhaltes

Doe eens een keer wat anders. Pak elke keer dat je gaat trainen een van de metro’s op CS en ren vanuit het eindpunt naar huis. Bekijk/onthou vooraf je route. Of zorg dat je een telefoon bij je hebt, mocht je voor je gevoel bijna op Schiphol of in Haarlem staan in plaats van richting CS te rennen. Vanuit Gein (Metro 50 & 54) en Gaasperplas (Metro 53) zit je al snel op 10km richting Centraal. De Isolatorweg-eindhalte (Metro 50) zorgt voor wat kortere routes. Vergeet niet uit te checken!

Metro Gein

Crew Love

In je eentje hardlopen, of met Bruce Springsteen en André Hazes, kan heerlijk zijn. Zeker als je op nieuwe plekken komt in de stad en genoeg te zien hebt. Maar de stad rennend verkennen met anderen is zeker zo leuk. Genoeg ‘running crews’ waarbij je je eenmalig of voor vast kunt aansluiten. Zo trainen de Running Junkies elke dinsdagavond en kun je bij Stadswild op maandag steeds een andere 5km meerennen en ondertussen ook nog wat obstakels en spier-oefeningen verslinden. Andere (openbare) loopclub-tips zijn welkom via @AJThijssen op Twitter!

IJmeer

Mijn favoriete trainingsplek. Of het nou het korte stukje kade is bij IJburg (perfect voor sprintjes) of eindeloze stukken dijk van Muiden naar Marken; het is altijd de moeite waard. Ook een mooie plek om stapsgewijs je loopafstand uit te breiden. De eerste week alleen IJburg, na een tijdje Durgerdam en voor je het weet loop je met gemak op en neer naar Uitdam of zelfs verder. En op-en-neer lopen op dezelfde route saai? No way. De heenweg kijk je naar het water, de terugweg naar de fraaie polders van Waterland, de dijk in Durgerdam of de verborgen natuurgebieden op weg naar Muiden. Pik je de Diemervijfhoek mee, hou dan wel rekening met modderpoten. En slangen.

Route: IJmeer,

IJmeer

Bruggen

Op de Nesciobrug kun je goed los. Maar ook op de Oostelijke Eilanden kun je je uitleven met diverse bruggen. En bovendien veel rustiger. Niemand kijkt je gek aan als je tien keer op die mooie rode bruggen op en neer gaat. Uitkijken als het nat is. Wil je het klimfeest compleet maken, neem dan ook de trappen bij het Rietlandpark én Nemo mee en ga net zoals bij Stadswild (zie ‘route 5’) op handen en voeten naar beneden. Spierpijn gegarandeerd. Voldoening ook.

Route: Bruggen,

Route bruggen

Steeds een gracht verder

De Amsterdamse Grachten. Een mooie plek om stapsgewijs te werken aan je loopafstand. Begin met een half rondje (van West naar Oost) langs de Singelgracht. Ga iedere week een gracht verder. Zit je na een tijdje op de binnenring/S100 en ben je nog niet aan je max, dan kun je natuurlijk verder gaan door een andere gracht weer terug te lopen. Net zolang totdat je op RunKeeper de volledige karakteristieke grachtengordel van Amsterdam hebt getekend en je je hand niet meer omdraait voor 30 of 40 kilometer in de week.

Route: Grachten,

DIY

Diverse boekjes, via Strava Local, hardloopclubjes en hierboven. Er zijn genoeg routes in Amsterdam te vinden die de moeite waard zijn. Maar eigenlijk is er niets leuker dan ‘vrij’ te lopen. Schoenen aan, de deur uit, en gaan. Elke keer hetzelfde rondje, zodat je goed je voortgang voelt. Of steeds wat anders. Een keer met de tram zomaar ergens uitstappen en naar huis rennen. Van park naar park rennen. Of een rondje langs plekken waar je normaal gesproken alleen komt als je bier drinkt of burgers eet. Voel je je de volgende keer als je daar die pulled pork burger naar binnen schuift vast een klein beetje minder schuldig…

Uitsmijter: De goede beul

Je kunt ‘m ‘los’ doen. Of vastgeplakt aan route 2, 7 of 8. En eigenlijk past ie ook goed bij de Watergraafsmeer-route. De spiksplinternieuwe Bobby Haarms-tramhalte nabij P+R Zeeburg. Ren er heen of stap er uit als je in Tram 26 zit. En dan als de wiedeweerga je oefeningen doen op het bankje wat daar staat. Het enige GVB-bankje waar je (van mij) met je voeten op mag staan. Jezelf afbeulen. In je achterhoofd de stem van Bobby. Gaan, tot het gaatje. Push-ups. Erop springen en eraf. Dips. Verzin het maar. Als je maar zweet. Overleef je deze bankjes-oefening, dan ben je klaar voor het grote werk. Snap je niet waarom dat bij dit bankje zo hoort, dan ben je waarschijnlijk na 1990 geboren of gewoon geen voetballiefhebber… Kom er eens langs. En als ik er dan m’n oefeningen aan het doen ben, leg ik het je graag uit. Tak-Tak-Tak!!