Bierkaarten: dit gaat er vaak fout bij de bierselectie in de horeca Bierkaarten: dit gaat er vaak fout bij de bierselectie in de horeca Skip to main content

6 dingen die café’s fout doen met hun bierkaart

Een goede bierkaart is gevarieerd, gedetailleerd en bovenal ingericht om bierdrinkers op weg te helpen naar hun nieuwe favoriete biertje. Toch gaat er wel eens wat mis. Dit zijn de 6 dingen die café’s, bars, sportkantines, stripclubs en basically alle andere soorten horecagelegenheden wel eens fout doen bij het samenstellen van het biermenu.

Design by Rudo

Te weinig informatie

Alleen de naam, de stijl en/of de brouwerij benoemen op je menukaart is simpelweg niet praktisch. Voor mensen die niet echt bekend zijn met bierstijlen, kan een korte omschrijving van één zin ontzettend handig zijn. Maar ook voor doorgewinterde bierspecialisten zoals wijzelf (ahum…) is het een toffe manier om nieuwe of onbekende bieren te ontdekken. Daarnaast: wat is leuker? Alleen “Gordon Finest Scotch” of “Laat je niet afschrikken door het afgrijselijke etiket: door deze zachte, donkere ale gerijpt op Schotse whiskyvaten heb je zin om in ontbloot bovenlichaam door de Hooglanden te paraderen.” Oké, dat semi-poëtische is ook weer overdreven, maar een beetje detail is key.

Design by Rudo

Alleen maar ‘grappige’ biernamen op de kaart

Ik ben een simpele ziel: ik baseer regelmatig mijn bierkeuze op de een tofheid van de naam. ‘Purple Monkey Dishwaster‘ van de Evil Genius Brewery? Doe mij maar direct een halve liter! ‘F*ck De Caravan Staat In De Fik’ of ‘Dikke Lul 3 Bier‘ van Brouwerij ’t Uiltje? Moet ik proberen! Begrijp me niet verkeerd: bovenstaande bieren zijn fantastisch, maar een heel biermenu met woordgrappen is simpelweg te gimmicky. Sommige brouwerijen lijken namelijk meer hun best te doen op de naam dan op het daadwerkelijke brouwproces.

Design by Rudo

Weinig (of geen) variatie qua bieren

Eerlijk, wie heeft er behoefte aan negen verschillende IPA’s van de tap? Fair enough, er zijn vast IPA-fanaten die een hard krijtje krijgen bij het idee, maar over het algemeen geldt de regel: variatie in pils doet kloeken. Zet die maar op een tegeltje.

Variatie in pils doet kloeken <3
Design by Rudo

Alleen maar zware bieren op de kaart

Daarop voortbordurend: leuk en aardig als een biercafé alleen maar dubbels en tripels op de kaart heeft, maar papa heeft weinig zin om op de weg naar huis een trammetje te koppen. Daarnaast zijn er genoeg brouwerijen met specialiteiten met een alcoholpercentage onder de vijf procent. En nee, dan bedoelen we geen Radlers.

Design by Rudo

Weinig (of geen) variatie in glazen

Hoe leuk het ook klinkt: een café is geen Oktoberfest. Uiteraard begrijpen we dat sommige sportsbars en Irish Pubs alleen maar pints tappen. Maar wij worden blij van variatie in glasgrootte. Hoe fijn is het als je een biertje kunt bestellen in 25 cl, 33 cl en 50 cl — en voor de échte knallers — 100 cl? Een mooie bijkomstigheid is dat mensen hierdoor sneller een nieuw biertje zullen uitproberen. Wij worden bijvoorbeeld dolgelukkig van een halve liter smoked porter, maar anderen willen vast liever beginnen met een iets kleinere unit.

Design by Rudo

Laat weten welke bieren daadwerkelijk beschikbaar zijn

Dit is een persoonlijke frustratie. Simpel gezegd: hou je menu up-to-date. Niets zo vervelend als wanneer je zorgvuldig een biertje hebt uitgezocht om vervolgens te horen dat ‘ie niet (meer) beschikbaar is. Een bepaald proeflokaal van een niet nader te noemen brouwerij in Amsterdam Oost maakte het ooit wel heel bont door hun eigen bier niet meer op voorraad te hebben. Dat is, op z’n zachtst gezegd, vervelend. Zeker als je vervolgens dat niet (tijdig) communiceert met je klanten. Het voorkomt simpelweg teleurstelling.

Is je opgevallen dat al dit superdope artwork is gemaakt door onze designerbaas Rudó? Hij maakt niet alleen dit soort dingen, maar ook logo’s, visitekaartjes en allemaal andere supervette shizzle als Citymoney. Geef hem vooral wat liefde op z’n Instagram of mail hem via Design by Rudo.

afbeelding